Getuigenis: "Een VillaVip is een puzzel waar veel tijd in geïnvesteerd wordt"

29/11/2021

VillaVip zag in 2016 het levenslicht en sinds de eerste woning, is er nog niet veel veranderd aan het concept. Het bewijs dat het goed is. “We onderzoeken altijd of er een match is tussen het zorgkoppel, de andere bewoners en de kandidaat-bewoner", zegt initiatiefnemer Michiel Maeyaert. "Zoom is daarbij een goede partner. Doordat jullie goed weten wat wij kunnen en niet kunnen, is er ook telkens een match met de kandidaat die jullie met ons in contact brachten.”

Vijf jaar geleden opende de eerste VillaVip de deuren in Herzele. Een VillaVip is een hedendaagse, fijne en kleinschalige woning waar zo’n tien volwassenen met een beperking samenwonen met een zorgkoppel. Voor het zover was, deden Michiel Maeyaert (initiatiefnemer VillaVip) en Caroline Schelstraete (initiatiefnemer VillaVip) heel wat onderzoek naar wat precies nodig was. “We hebben met heel veel ouders en personen met een beperking gepraat. Uit de vele vragenrondjes bleek dat ze een plek wensten die zo dicht mogelijk aanleunde tegen waar ze zich nu bevonden. We hebben daarbij ook heel wat voorzieningen bezocht en veel samengezeten met GiPSo. Op die manier hebben we almaar meer mensen bereikt.”

Succesformule

De eerste VillaVip werd in 2018 in Herzele geopend en sindsdien hebben ze bij de nieuwe projecten heel weinig moeten veranderen aan de formule. Al blijft één probleem ook VillaVip na al die jaren achtervolgen: de wachtlijsten voor persoonsvolgende budgetten. “We mogen nog zo’n mooi huis bouwen en het perfecte zorgkoppel vinden, als er wachtlijsten zijn voor het budget, dan is het niet vanzelfsprekend dat iemand de zorg kan betalen.”

De juiste dag besteding, met school, werk en ondersteuning, vinden, dat is iets waar veel aandacht naartoe gaat. Op die manier kan iedereen zijn eigen leven leiden. Maar die perfecte combinatie vinden, is niet gemakkelijk. “Je moet veel dingen uitproberen, nagaan wat werkt en wat niet. Het is een evenwichtsoefening, een puzzel waar veel tijd en energie in geïnvesteerd wordt. Maar als het werkt, heeft dat een ongelofelijke toegevoegde waarde. We willen dat iedereen zijn leven optimaal kan invullen.” Het zorgkoppel staat echter niet alleen in die zoektocht. VillaVip heeft ook een overkoepelende structuur die de continuïteit van werking en zorg garandeert. “We zijn geen ouderproject. We werken met zorgondernemers, die het een project leidt als een groot gezin, maar ze staan er niet allen voor. Ze hebben ons als structuur en klankbord.”

Match zoeken

Een woning heeft maximaal tien bewoners. De negende en tiende kamer zijn meestal voor mensen die er kortverblijven. “Hoe minder volk, hoe makkelijker alles te organiseren is. Je hebt echter een aantal vaste personen nodig om het betaalbaar te houden.” En hoe komen mensen precies in een VillaVip terecht? “We maken ons aanbod zo ruim mogelijk bekend. Ook via Zoom. De coaches kennen ons, ze weten welk zorgkoppel waar woont, hoe de sfeer er is, wat de mogelijkheden zijn,… Wie interesse heeft, komt eens langs om kennis te maken met VillaVip. Dan proberen we samen af te toetsen of er een match is tussen het zorgkoppel, de bewoners en de kandidaat-bewoner. Daarna beantwoorden we de vraag of die persoon zich er zal thuis voelen.”

Zoom-coaches met expertise

Michiel vindt het heel belangrijk dat mensen goed geïnformeerd zijn. “Ik vind het heel positief als budgethouders een bijstandsorganisatie inschakelen. Daar weten ze nog beter wat er nodig is en ze helpen actief het leven van het lid optimaal in te vullen. De Zoom-coaches hebben veel expertise waardoor ze beter kunnen inschatten of wonen in een VillaVip iets is voor een bepaald lid. Het geeft ook gemoedsrust aan die persoon en de omgeving. Ik heb al vaak gedacht of niet beter zou zijn dat iedereen zich laat bijstaan. We willen dat mensen goed geïnformeerd zijn en al hun rechten kunnen benutten en weten welke plichten daarbij horen.”

“Zoom is een derde partij die ervoor zorgt dat alles in evenwicht is. Ik heb al meermaals gemerkt dat jullie dat ter harte nemen. Ik weet ook uit ervaring dat jullie meedenken als iets niet goed loopt, bijvoorbeeld als iemand niet gelukkig is in de woning of de zorgvraag er toch anders uitziet dan oorspronkelijk gedacht. Zoom is voor ons op dat vlak een goede partner. Jullie kijken niet alleen in het begin of het goed gaat, jullie blijven opvolgen. Doordat jullie goed weten wat wij kunnen en niet kunnen, is er ook steevast een match als die persoon hier aankomt.”

 

Volgend bericht

Vorig bericht

Recente berichten

MyAssist stopt op eind dit jaar, gratis overstap naar Zoom mogelijk

Bijstandsorganisatie MyAssist stopt op 31 december 2021.

Prijzen voor intensieve bijstand en vervoer vanaf 1 januari 2022

Vanaf 1 januari 2022 gelden deze aangepast prijzen voor intensieve bijstand en verplaatsing van de Zoom vzw-coaches.

Terugbetaling kosten PVB of PAB duurt langer tijdens en na de eindejaarsperiode

Terugbetaling kosten PVB of PAB duurt langer tijdens en na de eindejaarsperiode.

Bankkosten voor budgetrekening zelf te betalen

Bankkosten op je VAPH-budgetrekening moet je betalen met eigen middelen.