Nieuwsbrief januari 2019

NIEUWSBRIEF ZOOM vzw - JANUARI 2019
ZORG EN ONDERSTEUNING OP MAAT
Je krijgt deze nieuwsbrief als lid van ZOOM vzw of omdat je daarvoor hebt aangemeld. Veel leesplezier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wil ontvangen, kan je onderaan klikken op 'Unsubscribe'.

Nieuwsbrief ZOOMvzw.be

AFREKENING PVB 2018 KAN TOT 28 FEBRUARI

Je kan nog facturen van 2018 ingeven in je Budget van 2018 tot 28 februari. Dat is logisch, want je kreeg nog niet alle facturen voor Zorg en Ondersteuning voor de maand december voor 31/12/18. 
Ook bv de afrekening RSZ van je assistent, de facturen van Thuishulp of andere zorgfacturen moeten misschien nog bezorgd worden. Zoals steeds: je betaalt die facturen met het Teugvorderbaar Voorschot, maar je kan ze in de budgetlijn 2018 inbrengen bij mijnvaph.be. 

Dit is ook een goed moment om te overlopen hoe je Budget 2108 afsluit, en een nieuwe planning voor 2019 op te stellen. Wellicht een ideaal moment om een afspraak in te plannen met de Zoom-regiomedewerker van jouw regio...

 

Opgelet - DIENSTENCHEQUES:   NIET FISCAAL AFTREKBAAR BIJ PVB en PAB

Hoe kan je vermijden dat dienstencheques automatisch (en ten onrechte) fiscaal worden verrekend?
 

Dienstencheques zijn een dankbare besteding voor PVB/PAB-houders. In veel gevallen kan een overeenkomst met een dienstencheque-bedrijf aanvaard worden door het vaph voor terugbetaling van de geboden dienstverlening. Opgelet: als je de cheques met het PVB/PAB budget aangekocht hebt, worden deze al 100% terugbetaald door het vaph. Je kan dan niet nog eens een ander voordeel, de fiscale aftrekbaarheid, daar bovenop genieten. 


En hier zit de adder onder het gras: de aankoop van dienstencheques wordt bij sommige budgethouders automatisch ingevuld op de belastingaangifte onder code 3364 en code 3366! Sodexo is immers bij wet verplicht om fiscale attesten af te leveren voor wie dienstencheques aankoopt. Als je zelf je belastingbrief invult, moet je dus weten dat je dit attest niet mag gebruiken. Maar wie een automatische aangifte in de bus krijgt, moet dus zelf aan de belastingdiensten melden dat de genoemde codes niet gebruikt kunnen worden in dit geval. Best is om de bevoegde diensten te vragen dit in het dossier te noteren, zodat dit de volgende jaren automatisch juist wordt ingevuld (of niet niet, in dit geval). 

Heb je vragen hierover: neem contact op met ZOOM en we helpen je graag verder op weg!  

 

 
 
ZOOMvzw.be

LIGA AUTISME VLAANDEREN START CHAT

Op maandag 28/01 is de Liga Autisme Vlaanderen* van start gegaan met een uniek aanbod voor personen met autisme en hun omgeving: de Autisme Chat. Het is een gratis en anonieme chat waar men terecht kan met vragen rondom autisme. De chat zal bemand worden door medewerkers van de Vlaamse thuisbegeleidingsdiensten autisme.

Voor wie?
De chat richt zich tot kinderen, jongeren en volwassenen met autisme, alsook hun directe netwerk (ouders, grootouders, partner, kinderen, brussen, enz).
Hoe?
De Autisme Chat is bereikbaar via www.ligaautismevlaanderen.be/autismechat
Wanneer?
Maandag 18u – 22u
Dinsdag 18u – 22u
Woensdag 14u – 22u
Donderdag 18u – 22u
Waarover?
Men kan zowel met (autismegerelateerde) vragen terecht, als met de nood om even zijn of haar verhaal te brengen. 



 

 
 
 

NMBS LANCEERT LEERGIDS OM TOEGANKELIJKHEID SPOOR TE VERGROTEN VOOR MENSEN MET VERSTANDELIJKE HANDICAP:

Ik durf de trein te nemen!

Download nu de leergids
Voor sommige mensen is het moeilijk om de weg te vinden in de grote treinstations,

om de juiste informatie te vinden en te lezen,
om hulp te vragen,
om een automaat te gebruiken, 
om zich aan te passen aan storingen, veranderingen of vertragingen.

 

NMBS wil deze mensen helpen met de trein te leren reizen in België.

Hiervoor stelde ze een leertool samen:

"Ik durf de trein te nemen!".

De tool werd ontwikkeld in samenwerking met Inclusion, Inclusie Vlaanderen/Trefpunt Stan vzw én personen die de doelgroep vertegenwoordigen. De NMBS liet zich bovendien adviseren door Unia en de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap. Het geheel is in eenvoudige en duidelijke taal geschreven en te downloaden via www.nmbs.be/ikdurfdetreintenemen. Aarzel niet om de tool uit te testen, te gebruiken, te verspreiden …




 


RONDPUNT richt zich met haar activiteiten tot alle direct en indirect betrokkenen bij verkeersongevallen: slachtoffers, veroorzakers, naasten, nabestaanden, hulpverleners, werkgevers, … Ze doen dit via informatie, advies, belangenbehartiging...

Rondpunt doet momenteel een grootschalig onderzoek naar de ervaringen van mensen met een PVF. Daarnaast wil Rondpunt een (kleinschalige) telefonische bevraging doen bij verkeersslachtoffers met een blijvend letsel en hun naasten over hun ervaringen met Persoonsvolgende Financiering (PVF).
Uiteraard is het na deze bevraging de bedoeling om de bevindingen naast de resultaten van het onderzoek te leggen. Mogelijk komen hier zaken naar voren die voor alle personen met een beperking interessant kunnen zijn.

Om de  doelgroep met een PVB te bereiken, lanceert Rondpunt deze oproep via hun website of via Facebook.
Of stuur een mail met je naam en telefoonnummer naar Marijke via marijke.janssenswillen@rondpunt.be. Dat kan als persoon met een beperking of als naaste. Marijke zal nadien telefonisch contact met je opnemen om te luisteren naar je ervaringen! Door je ervaringen te delen, help je het beleid te beïnvloeden.

Volgend bericht

Vorig bericht

Recente berichten

ZOOM TEAM zoekt VERSTERKING!

Vacature Regiocoach ZOOM (voltijds of minstens 3/4)

INFOSESSIE PVB/PAB ism vzw Op Maat op 22/5 om 14u te Gits

woensdag 22/05/2019 van 14u00 tot 16u00 in De Waaiberg te Gits

DE POETSHULPEN ZIJN MIJ HET MEEST WAARD

Lees meer op de blog van Agilitas Care, het vroegere T-Interim.

MIJNASSISTENT.BE EEN WERELD VAN VERSCHIL VOOR BUDGETHOUDERS!

Mijnassistent.be is een erkend platform voor deeleconomie, op initiatief van dienstenchequebedrijf TRIXXO.